Aktualności
Święcenie wielkanocnych pokarmów w koszyczkach – co, gdzie i kiedy w Londynie
Święcenie pokarmów w kościele w Wielką Sobotę to wspaniały zwyczaj, mało znany w Wielkiej Brytanii. Na szczęście w licznych polskich parafiach bez problemu możemy wspólnie poświęcić nasze koszyki. Ale pamiętajcie, że jajka symbolizujące życie nie są najważniejsze w święconce (choć wielu z nas tak się wydaje). Wśród święconych pokarmów nie może zabraknąć chleba, soli i baranka. Chleb dla nas chrześcijan oznacza ciało Pana Jezusa i jest najważniejszym z symboli. Sól to minerał dający życie i podstawa istnienia, a baranek ? symbol zwycięstwa dobra nad złem, życia nad śmiercią. Każdy pokarm ma swoją symbolikę!
Godziny świecenia pokarmów w Londynie:
Parafia Pw. Matki Boskiej Częstochowskiej i Św. Kazimierza
- 2 Devonia Road
- Islington, London N1 8JJ
- Poświęcenie pokarmów w godz. 9:00 – 17:30 (co 15 min)
Parafia Pw. NMP Matki Kościoła na Ealing
- 2 Windsor Road
- Ealing
- LONDON W5 5PD
- Windsor Hall (budynek obok kościoła)
- Poświęcenie pokarmów w godz. od 9:00 – 18:00 (co 30 min.)
Church of the Most Sacred Heart.
- 73 Pembroke Road, Ruislip
- HA4 8NN
- O godzinie 12.00 odbędzie się poświęcenie pokarmów specjalnie dla rodzin polskich.
Dom parafialny
- 2 Ashgrove Road, Ilford
- IG3 9XE
- 9:00-13:00, 15:00-17:00
Parafia Pw. św. Andrzeja Boboli
- 1 Leysfield Road
- Hammersmith
- W12 9JF
- Poświęcenie pokarmów w godz. 11:00 – 17:00 (co 30 min)
Parafia Pw. Chrystusa Króla
- 232/234 Balham High Road,
- SW17 7AW,
- Poświęcenie pokarmów w godz. od 9.30 do 17.00
- (co 30 min.)
Święconka, czyli pokarmy święcone w Wielką Sobotę, dobrane są ze względu na swoją symbolikę lub tradycje przedchrześcijańskie. Warto wiedzieć co sprawiło, że skład koszyczka jest taki, a nie inny.
Pokarmy wkładane do koszyków do święcenia mają swoją symbolikę i znaczenie, nad którymi jednak wiele osób się nie zastanawia po prostu postępując zgodnie z tradycją. Tymczasem każdy element święconki jest usankcjonowany nie tylko tradycją, ale także jest mariażem zwyczajów pogańskich z chrystianizacją Europy.
Święcenie pokarmów przyjęło się w Polsce na przełomie XIII i XIV wieku. Odbywało się ono nie w kościołach, a w domach, gdzie święcony był zastawiony stół. Obecnie miejsce święcenia zależy od regionu – może to być albo kościół albo teren przed kościołem, gdzie na wystawionych stołach wierni ustawiają przygotowane koszyki. Święconka powinna się składać z co najmniej 8 elementów, które mają znaczenie symboliczne.
Chleb – pokarm najsilniej osadzony w wierze chrześcijańskiej – chlebem został rozmnożony przez Jezusa aby nakarmić głodnych, to właśnie niekwaszony chleb został przez niego dany uczniom podczas Ostatniej Wieczerzy. W połączeniu z dawnymi wierzeniami ma gwarantować pomyślność i dobrobyt.
Jajko – obecnie jest nieodłącznie kojarzone ze świętami, jednak w skład święconki weszło stosunkowo późno. Są symbolem nowego życia, w koszyku mogą znajdować się w formie pisanek lub kraszanek, a także po prostu jajek ugotowanych na twardo.
Sól – od zawsze bardzo ważny konserwant, symbolizuje ochronę przed zepsuciem. Jest też symbolem prostoty życia, która jest jedną z chrześcijańskich wartości. Od dawna sól postrzegana jest jako mająca moc tworzenia barier dla nieprzyjaznych duchów.
Baranek – symbol zbawiciela, czyli Baranka Bożego. Oznacza zmartwychwstanie, podstawę wiary chrześcijańskiej. Dawniej wykonywany był z ciasta lub masła, obecnie jest cukrowy lub czekoladowy. W tradycji starotestamentowej baranek składany był w ofierze Bogu w ramach święta Paschy.
Wędlina – związana raczej z wierzeniami przedchrześcijańskimi. Ma zapewniać dostatek, najczęściej wskazywane jest, że powinna być robiona z wieprzowiny.
Chrzan – kolejny dodatek raczej z tradycji ludowych. Można znaleźć informacje, że symbolizuje on siłę, niektórzy wskazują na niego jako symbol goryczy męki pańskiej.
Ciasto – często w formie drożdżowej baby lub paschy wielkanocnej. Ma symbolizować umiejętności i doskonałość.
Pieprz – jest nawiązaniem do dodawania przez żydów gorzkich ziół do mieszanki, w której maczano ofiarnego baranka paschalnego.
Dodatkowym elementem są bazie i bukszpan. Ten drugi, jako wiecznie zielona roślina, symbolizuje życie wieczne, zmartwychwstanie. Bazie są symbolem odradzającego się życia, zastępują też w święconce palmę.
Ciekawostką jest, że na terenach włączonych do Polski po drugiej wojnie światowej zwyczaj święconki upowszechnił się dopiero w XX wieku pomimo faktu, że w Niemczech (szczególnie w południowej części), w Austrii oraz na terytorium Słowenii tradycja ta jest znana. Badanie CBOSu z 2000 roku pokazało, że w tradycji święcenia pokarmów uczestniczy 95% rodzin w Polsce.